Studentka vyjela na Erasmus

Na jaře k nám z Eurocentra Ostrava zavítala paní Mgr. Lenka Fonioková. Pro studenty 3. ročníků Společenskovědního semináře si připravila mimo jiné workshop na téma EU a příležitosti pro mladé, v jehož rámci studenty seznámila s velkým množstvím možností, které EU dospívajícím v rámci různých studijních výjezdů, stáží a projektů nabízí.
Na základě této besedy se studentka Sára Szmeková ze septimy rozhodla jeden z projektů využít a v květnu vycestovala s Erasmem do Bulharska.
Jaké zkušenost a zážitky si z výjezdu přivezla, si můžete přečíst níže.
Mgr. Jana Lantová

Critical Thinking Skills
Projekt, jak už název napovídá, byl zaměřen na rozvoj kritického myšlení. Konal se v krásném prostředí horského střediska Pamporovo blízko města Smolyan na jihu Bulharska. Hlavní myšlenkou celého projektu byla skutečnost, že v dnešním světě, přehlceném pravdivými i smyšlenými informacemi, nám je nestačí pouze přijímat, ale musíme je umět třídit, přemýšlet o nich, analyzovat je a vybírat si z nich ty, které potřebujeme. Zaměřili jsme se proto na praktické aktivity, při nichž jsme se především formou hry a zábavy učili, jak se s tím v reálném životě vypořádat.
V rámci projektu jsem se spřátelila s 32 lidmi z 9 zemí – České republiky, Bulharska, Litvy, Estonska, Chorvatska, Severní Makedonie, Polska, Španělska, a dokonce až z tropického ostrova Svatý Martin.

Naše česká výprava se rozhodla přiletět do Sofie již o den dřív, abychom si mohli užít všeho, co hlavní město nabízí. Ještě ten den jsme se seznámili s některými účastníky projektu a prošli si centrum. Následující den nás autobus dovezl z letiště až do chladného Pamporova. Byli jsme ubytováni v krásném hotelu Pine Hills s panoramatickým výhledem na hory.
Vedle počátečních seznamovacích her jsme se v průběhu programu věnovali především zajímavým psychologickým cvičením. Abychom vůbec mohli kriticky myslet, měli jsme první nahlédnout do svého nitra a vlastních myšlenek a názorů. K tomu sloužila například mentorovaná procházka v lese nebo metoda “LEGO serious play”, kde si každý vybral postavičku z této stavebnice a snažil se přijít na to, v čem je mu podobná. LEGO jsme také využili, když jsme se učili rozhodovat se pod časovým presem, překonávat zdánlivě nezdolné překážky a používat kreativitu v aktivitě, kdy jsme si v týmu museli podle fotografie zapamatovat, jak byla stavebnice postavená a následně ji poslepu a bez slovní komunikace reálně postavit za daný časový limit.
Kritické myšlení je ale také o tom mít svůj názor a umět ho obhájit. To jsme si vyzkoušeli v mnoha skupinových diskuzích, například při hledání největšího viníka nešťastného osudu dívky Abbygail. Díky dobrovolným přednáškám ve stylu TEDx některých z nás jsme se dozvěděli doplňující informace o tom, jaká gesta co znamenají v různých částech světa, jak poznat “fake news” nebo jak funguje mezinárodní bezpečnost pro odvrácení teroristických útoků.
Mimo hlavní aktivity nám pořadatelé každý večer přichystali nějakou zábavnou aktivitu, jako Pubquiz nebo mezinárodní večeře, kde se každá zúčastněná země představila.